Sejarah Search Engine Yahoo

Jerry Yang dan David Filo


Sejarah Search Engine Yahoo

Betapa seronoknya kita apabila melayari dunia Internet.  Semua maklumat cuma berada di depan skrin komputer anda. Apabila kita cari "Yahoo vs Google" maka keluarlah maklumat tentang "Yahoo vs Google". Beratus-ratus muka surat atau pages yang akan memapaparkan maklumat tersebut. Siapa yang bekerja mencari maklumat tersebut? Ia sudah tentulah Enjin Carian atau lebih kita kenali sebagai Search Engine.

Di dunia siber ini banyak Enjin carian atau Search Engine yang wujud antaranya Yahoo, Excite, Bing, Google dan lain-lain lagi. Hari ini saya nak ceritakan sedikit serba ringkas tentang Sejarah Search Engine Yahoo vs Google moga kita tahu bahawa Search Engine ini begitu penting buat kita yang menggunakan ruang siber ini.

Kita mulakan cerita dengan kisah Yahoo! Inc.

Yahoo Inc merupakan sebuah syarikat awam Amerika dengan pejabatnya berpusat di Sunnyvale, California, (Silicon Valley), yang menyediakan perkhidmatan melalui internet di seluruh dunia. Syarikat ini mungkin paling dikenali untuk portal web, enjin carian (Yahoo! Search), Yahoo Directory, Yahoo Mail, Yahoo News, iklan, pemetaan dalam talian (Yahoo! Maps), berkongsi video (Yahoo! Video), dan media sosial website dan perkhidmatan.

Yahoo! dibangunkan oleh Jerry Yang dan David Filo pada bulan Januari 1994 dan ditubuhkan pada tarikh 1 Mac 1995. Pada tarikh 13 Januari 2009, Yahoo melantik Carol Bartz sebagai ketua eksekutif(CEO).

Pada bulan Januari 1994, Jerry Yang dan David Filo adalah mahasiswa sarjana Electrical Elektro di Stanford University ketika mereka mencipta sebuah website bernama "David dan Jerry's Guide to World Wide Web". David and Jerry's Guide to World Wide Web adalah sebuah direktori laman web. Direktori ini terancang dalam sebuah hirarki, sebagai lawan dari halaman index. Pada bulan April 1994, "David and Jerry's Guide to World Wide Web" berganti nama "Yahoo". Domain yahoo.com telah didaftarkan pada tarikh 18 Januari 1995.



Yahoo! tumbuh pesat sepanjang tahun 1990-an. Seperti banyak enjin carian dan direktori web, Yahoo mempelbagaiankan portal web. Hal ini juga telah pengambilalihan profil tinggi banyak. Harga saham nya meroket selama gelembung dot-com, saham Yahoo ditutup pada semua waktu-tinggi $ 118,75 per saham pada tarikh 3 Januari 2000. Namun, selepas letupan gelembung dot-com, itu menetap di sebuah gelembung-pos rendah $ 4,05 pada tarikh 26 September 2001.

Pada tahun 2000, Yahoo mula menggunakan Google untuk hasil carian selama 4 tahun. Selepas itu ia mula menggunakan teknologi cariannya sendiri iaitu YAHOO. Yahoo! juga merubah perkhidmatan mesej untuk bersaing dengan Google Gmail pada tahun 2007.

Pada bulan Februari 2008, Microsoft Corporation membuat tawaran membeli saham Yahoo sebanyak USD $44.6 billion. Yahoo secara formal menolak tawaran kemudian, mendakwa bahawa "substansial undervalues" Yahoo! dan tidak memberi kepentingan kepada pemegang sahamnya. Tiga tahun kemudian, Yahoo memiliki saham modal pasaran sebanyak USD $22.24 billion . Carol Bartz mengganti pengasas yahoo Jerry Yang pada bulan Januari 2009 sebagai CEO Yahoo inc.

Begitulah serba sedikit sejarah tentang Enjin Carian Yahoo. Pada post yang akan datang saya akan berkongsikan pula sejarah tentang Enjin Carian Google dan impak Google kepada semua syarikat Enjin Carian didunia.

Kita seharusnya bersyukur kerana dengan akal yang Allah beri, kita dapat merasa nikmat teknologi yang tidak pernah kita sendiri impikan.

Postingan terkait: