Facebook - Sembunyikan Alamat E-mel anda

 
Dengan Facebook, privasi adalah menjadi kebimbangan utama. Satu bahagian yang sangat awam maklumat kebanyakan orang secara tidak sengaja berkongsi alamat e-mel mereka. Ini membuka anda untuk mana-mana penipu untuk mula menghantar e-mel spam. Ia juga membolehkan kawan-kawan, yang anda sebenarnya tidak tahu, untuk menghantar e-mel anda di luar Facebook. Sambil menyembunyikan alamat e-mel anda di Facebook tidak berkilau jelas, ia tidak mustahil. Anda juga boleh menguji profil anda untuk memastikan e-mel itu sentiasa tersembunyi dari orang-orang yang betul.

Menyembunyikan alamat e-mel anda tidak bermakna anda terpaksa bersembunyi dari semua orang. Anda masih boleh menjaga ia kelihatan untuk kawan-kawan atau menyembunyikan tertentu daripada rakan-rakan tertentu. Anda boleh menukar tetapan anda pada bila-bila masa jika anda memutuskan untuk pergi bersembunyi di Facebook.

Sembunyikan Alamat E-mel anda

Log masuk ke akaun Facebook anda. Pilih nama anda di sebelah kanan atas skrin untuk melihat profil anda dan dinding. Tekan Edit Profile di sebelah kanan skrin, secara langsung di bawah nama anda dan Cari menu Rakan-rakan. Pada sebelah kiri skrin, pilih kategori Contact Information.

E-mel anda adalah perkara yang pertama yang disenaraikan. Sesetengah pengguna mungkin mempunyai lebih daripada alamat lebih disenaraikan. Jika ya, ulangi langkah-langkah berikut bagi setiap alamat yang anda mahu menyembunyikan. Tekan ikon yang paling kanan alamat e-mel anda. Pilihan-pilihan berikut muncul:

-Awam

-Kawan

-Hanya Me

-Custom

-Senarai (satu item bagi setiap senarai anda telah mencipta)

Awam adalah pilihan yang anda mahu mengelakkan, tempoh. Ini menjadikan anda e-mel awam kepada semua orang, bukan hanya orang-orang dalam senarai kawan-kawan anda. Pilihan kedua, Rakan-rakan, menyembunyikan alamat e-mel anda dari orang awam, tetapi memastikan ia boleh dilihat oleh semua orang yang anda friended di Facebook.

Postingan terkait: