6 Cara Merawat Kecantikan dengan Kopi

6 Cara Merawat Kecantikan dengan Kopi


6 Cara Merawat Kecantikan dengan Kopi

 Selain menjadi 'teman' yang dapat menghangatkan anda di pagi hari, ternyata kopi mempunyai khasiat tersendiri untuk kecantikan kulit tubuh dan rambut anda. Kopi tidak hanya mengandungi kafein yang boleh membuat tubuh lebih menumpukan perhatian, namun biji berwarna hitam itu juga mengandungi asid buah-buahan dan asam organik, lemak, alkaloid, mineral, potasium, magnesium dan besi yang berguna banyak bagi kecantikan kulit. Selain kandungan-kandungan tersebut, kopi juga kaya dengan asid linoleat yang dapat mencegah kulit keriput. Seperti dirangkum Ourvanity, ini dia beberapa manfaat lain dari kopi.

  1. Lotion untuk Menyegarkan Kulit Wajah
Buatlah segelas kopi dan masukkan ke dalam cetakan es batu, kemudian bekukan di dalam freezer hingga membeku. Lalu, pulaskan potongan-potongan es dari kopi tersebut ke wajah anda seperti lotion. Wajah akan kembali segar, setelah seharian melakukan aktiviti.

 2. Lotion yang Dapat Menegangkan Kulit
Pagi hari, seka kulit wajah dengan kapas yang telah dibasahi larutan kopi yang telah diseduh. Tidak hanya untuk mengencangkan wajah, larutan kopi yang dijadikan lotion tersebut dapat memberi kesan halus kecoklatan pada kulit wajah anda.

 3. Masker Anti-kerutan
Campurkan satu sudu tepung gandum dengan kopi, campurkan kuning telur ke dalamnya, lalu aduk hingga kental. Oleskan masker tersebut ke wajah anda, diamkan selama 15 minit, kemudian bilas. Jika rajin menggunakan masker kerut ini, seminggu dua kali maka keruta kulit boleh tampak memudar.

4. Memudarkan Selulit
sebarkan serbuk kopi di kawasan tubuh anda yang mempunyai selulit. Lalu, bungkus dengan menggunakan plastik dan diamkan selama 15 hingga 20 minit, kemudian bilas dengan air hangat. Lakukan hal ini selama dua kali seminggu, untuk memudarkan selulit. Selain itu, anda juga boleh menambah serbuk kopi ke dalam sabun cair dan lakukanlah urutan lembut setiap kali anda mandi.

 5. Masker untuk Si Rambut Hitam
Campurkan dua kuning telur, satu sudu rum, dan dua sudu air suam, kemudian tambahkan satu sudu serbuk kopi dan minyak sayur, lalu aduk. Oleskan masker tersebut ke rambut anda, diamkan hingga 5 minit, lalu bilas dengan air hangat. Kehitaman rambut anda akan semakin pekat dengan campuran tersebut.

6. Spray Rambut Agar Rambut Semakin Berkilau
Jennifer Love Hewitt juga percaya akan manfaat kopi sebagai bahan kecantikan. Pemain film 'I Know What You Did Last Summer' itu memanfaatkan kopi untuk membuat rambutnya lebih berkilau. Jennifer memberikan tipsnya; seduh kopi, lalu diamkan beberapa saat, kemudian masukkan kopi ke dalam tabung semburan, pancutkan ke rambut anda, dan sikat hingga rapi.

Postingan terkait: