6 Cara Mudah Mengatasi Bau Kaki


6 Cara Mudah Mengatasi Bau Kaki


Bau kaki jelas tidak enak karena bisa mengganggu lingkungan sekitar. Bau bisa terjadi saat menggunakan sandal maupun ketika baru saja melepaskan sepatu. Aroma tak enak dengan mudah menyebar. Hindari bau kaki dengan cara-cara sederhana berikut ini :

1. Cuci kaki dengan sabun dan air hangat dua kali sehari, lalu keringkan hingga benar-benar kering.

2. Gunakan kaus kaki dengan bahan selesa dan peredaran yang baik agar kaki tidak lembab. Elakkan penggunaan kaus kaki bahan nilon.

3. Pakai kasut yang terbuka bahagian depan saat cuaca sedang panas. Ketika di rumah, cubalah bertelanjang kaki.

4. Cek kemungkinan adanya jangkitan cendawan di antara jari dan bahagian bawah kaki. Bila terlihat ada warna kemerahan atau kulit kering, produk-produk rawatan untuk kaki atau boleh juga berunding dengan doktor mau pun pegawai kesihatan.

5. Jangan gunakan kasut yang sama selama dua hari berturut-turut. Sebaiknya gunakan kasut yang berbeza dalam dua hari berturutan. Hal ini akan memberi waktu bagi kasut untuk kering dalam masa 24 jam.

6. Hubungi doktor. Bau kaki sering terjadi, meski boleh juga menjadi tanda-tanda adanya masalah kesihatan. Segera hubungi doktor bila rawatan tidak mengurangkan bau, termasuk jika kadar keringat cukup banyak di bahagian kaki.

Sila ikuti tips 6 Cara Mudah Mengatasi Bau Kaki

Postingan terkait: