ELEKTRIK boleh mengalir melalui flash kamera Digital Bimbit?




Adakah ELEKTRIK boleh mengalir melalui lampu kilat atau flash kamera Digital terus ke badan anda?? Ya, jawapannya adalah 100% betul ..!

Ini adalah kejadian benar berlaku di India. Seorang budak lelaki berusia 19 tahun, yang sedang belajar di tahun 1 kejuruteraan, telah meninggal dunia di Keshvani Hospital, Mumbai. Beliau telah diterima di Hospital sebagai pesakit terbakar. Sebabnya kenapa?

Budak ini telah pergi ke Amravati (tempat yang terletak di Negeri Maharashtra) lawatan sambil belajar, pada hari kepulangan mereka, mereka sedang menunggu di stesen keretapi untuk menangkap gambar di stesen kereta api. Ramai daripada mereka mula mengambil gambar rakan-rakan mereka menggunakan "Telefon Bimbit" atau "Digital Camera". Salah seorang daripada mereka mengadu bahawa, beliau tidak dapat menangkap gambar penuh kumpulan kawan-kawan dalam satu kerangka atau DIGICAM.Budak ini berpindah kepada jarak untuk mendapatkan gambar seluruh kumpulan.

Beliau gagal untuk menyedari bahawa pada sudut atas kepalanya, ada kabel 40,000 volt talian elektrik .Sebaik sahaja dia klik kamera digital? 40.000 arus volt terus mengalir melalui lampu kilat kamera  beliau dan kemudian terus ke kamera, jarinya & seluruh badannya. Semua ini berlaku dalam pecahan saat ataupun amat pantas. Badannya telah separuh dibakar. Setelah itu beliau dibawa ke Keshavani Hospital, Mumbai.

Dalam masa sehari, beliau berada dalam keadaan sedar dan bercakap. Doktor tidak memberi harapan yang banyak kerana terdapat banyak tisu yang kompleks di dalam badannya yang telah rosak akibat terbakar. Beliau telah meninggal dunia kemudian harinya.

Sekarang yang menjadi perkara penting berapa ramai di antara kita yang tidak menyedari mengenai ancaman bahaya dan teknikal yang bakal berlaku dengan gajet-gajet moden hari ini jika kita tidak mematuhi cara yang betul menggunakanya? Walaupun ada yang kita tahu dan sentiasa beringat, tetapi berapa ramai pula daripada kita yang mematuhi?

Oleh kerana itu sebagai menggelarkan diri kita sebagai orang yang berpendidikan dan berpengetahuan? Sila patuhi perkara di bawah ini

* Sila mengelakkan dari menggunakan telefon bimbit di kedai-kedai petrol.
* Sila mengelakkan bercakap menggunakan telefon bimbit semasa memandu.
* Sila elakkan bercakap semula atau bercakap dengan telefon bimbit ketika masa mode mengecas tanpa menananggalkan soket di dinding.
* Sila tidak menyimpan telefon bimbit di atas katil anda ketika mengecas dan tidak diletakkan pada perabot kayu.
* Elakkan daripada menggunakan telefon bimbit / kamera digital berhampiran talian elektrik voltan tinggi seperti di stesen keretapi dan elakkan daripada menggunakannya.

Postingan terkait: